Boyun Ağrısı

Boyun ağrılarının en sık neden Kas gerginliği ve zorlanmalardır.

Boyun Ağrısı

Boynumuzun iskeleti 7 adet omurga kemiği ve bunlar arasındaki disklerden oluşur. Bu diskler kemiklerin yüklenmesine bağlı şokları azaltıcı görev yapar.

Kemiklerin yanı ısra bağlar ve kaslar başımızın yükünü destekler ve harkektlerini sağlar. Kaslarda veya bu kaslara hükmeden sinirlerde anormallik, iltahaplanma ve yaralanma boyun ağrısı ve sertliğine neden olur.

Duruş bozukluğu veya uzun süre bilgisayar kullanımı, uzun süre araç sürmek gibi aşırı zorlanmalarda pek çoğumuzda boyun ağrısı ve boyunda tutukluk (sertlik) olmuştur.  Tabiiki düşme, çarpma gibi travmalar, araba fren yapması durumunda olduğu gibi kamçılama türü savrulmalar, boks, karete gibi sporlarda da sıklıkla boyun ağrısı olur.

Şurasıda bir gerçek ki: Çoğu zaman boyun ağrısı ciddi bir durum değildir ve birkaç gün içinde rahatlayabilir.

Peki ciddi boyun ağrısı nedir ve hangi boyun ağrılarında doktora muayene olmalı ve tedavi almalıyız.

Bir haftadan uzun süredir devam eden boyun ağrınız varsa, şiddetliyse veya başka semptomlar eşlik ediyorsa derhal tıbbi yardım alın.

Boyun ağrısının nedenleri

En sık neden Kas gerginliği ve zorlanmalardır.

Kas gerginliği ve zorlanma nasıl oluşur?

-Duruş bozukluğu

-Düz tabanlık

-Çok uzun süre masa başında çalışmak

-Boynunuz kötü bir pozisyonda uyuyakalmak.

-Egzersiz sırasında boyunda savrulmaya bağlı travmalar.

-Yaralanma ve kazalar.

Boyun, özellikle düşmelerde, araba kazalarında ve boyundaki kasların ve bağların normal aralıklarının dışına çıkmaya zorlandığı sporlarda yaralanmaya karşı özellikle savunmasızdır.

Boyun kemikleri kırılması ağır bir travmadı ve omurilik yaralanması olabilir. Fren yapan arabada olduğu gibi başın aniden savrulmasına ise kamçı darbesi denir ve çok sık rastlanır.

Kalp krizi

Boyun ağrısı aynı zamanda bir kalp krizi belirtisi olabilir, eğer nefes darlığı, terleme, mide bulantısı, kusma, kol veya çene ağrısı da varsa acile hastaneye gitmek gerekir.

Menenjit

Boyun tutulması ile birlikte ateş ve baş ağrısı varsa Menenjit olabilir. Beyni ve omuriliği çevreleyen zarın iltihaplanmasıdır ve ölümcül olabilir acilen hastaneye başvurmak gerekir.

Romatoid artrit eklemlerde ağrı, şişlik ve kemiklerde küçük boynuzsu çıkıntılarla birliktedir. Tüm eklemleri etkilediği gibi boyun omurgaları arasındaki eklemleride etkileyerek boyun ağrısına neden olur.

Osteoporoz kemiklerin kalsiyumu azalarak ayıflemesı ve kemiğin içten içe mikro kırıkları olmasıdır. Daha çok bel ve sırt omurlarını tutsada boyun omurlarınıda etkiler.

Fibromiyalji, özellikle boyun ve omuz bölgesinde olmak üzere tüm vücutta kas ağrılarına neden olan bir durumdur.

Yaşlanmaya bağlı boyun ağrıları: Boyun bölgesi diskler orta yaşlardan itibaren dejenere olur. Yani esnekliğini kaybeder ve hacmi küçülür yassılaşır bu durma spondiloz veya boyun osteoartriti (kireçlenmesi) denir. Boyun kemikleri arasındaki mesafe daralır ve kemikler arası eklemlere daha fala yük biner boyunda kamburluk oluşur.

Boyun fıtığı iki boyun kemiği arasındaki disklerdeb biri veya birkaçı, travma veya yaralanma nedeniyle dışarı çıktığında (fıtıklaştığında) , omurilik veya sinir kökleri üzerinde baskı oluşturur. Buna boyun fıtığı denir.  MRI raporlarında “disk herniasyonu” olarak geçer.

Omurga kanal darlığı, omurga daraldığında omurga kemikleri arasında yer alan omurilik ve sinir kökleri sıkışır ve buna bağlı olarak boyun çevresi omuzlar ve kollarda ağrı ve uyuşukluk ve kuvvet kaybı olabilir. Bu durumun nedeni kireçlenme veya iltahaplar olabilir.

Boyun ağrısna neden olan diğer nadir nedenler:

Doğuştan anormallikler

Enfeksiyonlar ve Apseler

İyi ve kötü huylu tümörler.

Ne zaman doktora gitmek gerekir?

Bir haftadan fazla devam eden boyun ağrısı var ise, doktorunuza danışın. Aşağıdaki durumlarda da bir doktora görünmelisiniz:

-Belirgin bir neden olmadan şiddetli boyun ağrısı

-Boynunda yumru, lenf bezi gibi yuvarlak şişlik,

-Ateş

-Baş ağrısı

-Mide bulantısı, kusma

-Yutma veya nefes almada zorluk

-Kollarda ve ellerde zayıflık, uyuşma ve karıncalanma

-Kollarınıza veya bacaklarınıza yayılan ağrı

-Kollarınızı veya ellerinizi hareket ettirememe ve güç kaybı

-Çenenizi göğsünüze dokunamama

-Mesane veya bağırsak fonksiyon bozuklukları

-Bir kaza geçirdiyseniz veya düştüyseniz ve boynunuz ağrıyorsa derhal tıbbi yardım alın.

Boyun ağrısı nasıl tedavi edilir

Önce muayene yaparız ve yukarıdaki belirtiler açısından sorgularız.

Doktora giderken Röntgen, MRI ve BT Cd lerini, EMG raporlarınızı,  kan tetkiklerinizi, varsa hastane ve ameliyat raporlarınıı ve kullandığınız ilaçları yanınızda getirin.

Yakın zamanda yaşadığınız herhangi bir yaralanma veya kaza, geçirdiğiniz bir hastalık, ev taşınma doğa gezisi gibi aşırı yorylma veya sportif faaliyetler hakkında doktorunuza bilgi vermelisiniz.

Boyun ağrısı tedavisi tanıya bağlı olarak değişir.

-Buz ve ısı tedavisi

-Egzzersiz, germe ve fizik tedavi

-Ağrı kesici

-Kortikosteroid enjeksiyonları